Categories
Exhibitions

Home Works 8: A Forum on Cultural Practices at Mina Image Centre ■ أشغال داخلية ٨: منتدى عن الممارسات الثقافية في مركز مينا للصورة

OCTOBER 17, 2019 – NOVEMBER 30, 2019

October 17, 2019 – November 30, 2019

الخميس، ١٧ تشرين الأول حتى ٣٠ تشرين الثاني، ٢٠١٩


Courtesy of the artist and Edouard Malingue Gallery, Hong Kong for R for Resonance | بإذن من الفنان وغاليري إدوارد مالينغ، هونغ كونغ

R for Resonance by Ho Tzu Nyen

2019, Installation with VR video 360 degrees, ambisonic sound through headphones, single-channel video projection, 6-channel sound

Gongs are ubiquitous ritual and musical objects found everywhere in Southeast Asia. To tell the story of the Gong in this region is to embark upon a story spanning at least 5,000 years, beginning with the Southeast Asian Bronze Age. In R for Resonance, this complex tale of cultural diffusion, technological adaptation, and social domination is condensed into a dream-like visual dictionary unfolding in Virtual Reality, in which the recurring form of the circle opens to ever-expanding rings of associative vibrations.

R for Resonance is the 9th volume of an ongoing project, The Critical Dictionary of Southeast Asia (CDOSEA). This project begins with a question: What constitutes the unity of Southeast Asia, a region never unified by language, religion or political power? CDOSEA proceeds by proposing 26 terms for the 26 letters of the English/ Latin alphabet; each is a concept, a motif, or a biography, serving as a thread that the artist uses to weave new tapestries of this region that isn’t one.

ر: رنين- هو تسو نيان

٢٠١٩، تجهيز من ڤيديو واقع افتراضي ٣٦٠ درجة وصوت مكانيّ من خلال سماعات أذن وعرض ڤيديو أحادي القناة وشريط صوتي من ٦ قنوات، ٣نسخ + نسخة الفنان.

تعد صنوج الغونغ من العناصر الطقسية والموسيقية واسعة الانتشار في جنوب شرق آسيا. الجدير بسرد حكاية الغونغ في هذه البلاد أنه ينفتح على حكاية عمرها لا يقل عن خمسة آلاف عام، تنطلق مع مطلع العصر البرونزي في جنوب شرق آسيا. يسعى هذا العمل لاختزال هذه الحكاية المعقّدة، في تعرّضها للانتشار الثقافي والتأقلم التقني والهيمنة الاجتماعية، حتى تمسي معجماً بصرياً أشبه بالحلم، يتكشّف عن واقع افتراضيّ تظهر فيه الدائرة على نحو متكرّر فتنفتح، بدورها، على حلقات من التذبذب المتداعي في اتساع مطرد.

«ر: رنين» هو القسم التاسع من مشروع ممتد يحمل عنوان «معجم جنوب شرق آسيا النقدي». ينطلق هذا المشروع من سؤال حول ماهية وحدة جنوب شرق آسيا، وهي منطقة لا توحّدها اللغة ولا العقيدة ولا السلطة السياسية. من ثم يسعى المعجم لطرح ٢٦ مصطلحاً، يقابل كل منها حرفاً من أحرف الأبجدية الإنكليزية/ اللاتينية، يعبّر كل منها عن مفهوم أو ثيمة أو سيرة ذاتية. وهكذا، يقتفي الفنان خيطاً ينجدل في نسيج مغاير، يعبّر عن منطقة ليست “واحدة”.


Courtesy of the artist | بإذن من الفنانة

God’s Army (and other suffering loves) by Jumana Emil Abboud

2018-2019, Drawings, folded paper sculptures, wooden sculptures, video (1’24’’)

Unravelling the space between vessel and void, as well as desire and emptiness, God’s Army (and other suffering loves) draws its inspiration from the locust invasion of 1915 and other collective and personal misfortunes that enforce a state of exile, longing, and unrequitedness. The project draws our attention towards the question of how we move amidst extremes and between times; or rather, how we are forced into such states of being when circumstances are beyond our control. The artist’s research, drawings, sculptures, and video works stage an environment fixated in multi-layered and coded imagery. The works speak of entrapments, bilateral dimensions, gesturing language, loves unrequited, passions starved, and healing bruised⁠—mapped out across a deprived territory that is masquerading as abundance as it sways inside and outside of time.

جُنْد الرب (والطوفان الآخر) – جمانة إميل عبّود

٢٠١٨- ٢٠١٩، لوحات ومنحوتات ورقية وخشبية وڤيديو ١ د ٢٤ ث

يتكشّف هذا العمل عن المسافة ما بين الوعاء والفراغ، وما بين الرغبة والخواء، فيستلهم حادثة اجتياح الجراد في العام ١٩١٥ وغيرها من البلايا، العمومي منها والشخصي، والتي أسفرت عن نزوح وتوق وصبا. هكذا يدعونا هذا المشروع للانتباه إلى مسألة الحركة من الأقصى للأقصى وما بين الأزمنة، أو بالأحرى كيف تُفرض علينا تلك الحالات فرضاً، حينما تخرج الظروف عن تصرّفنا. تصوغ الأبحاث التي أجرتها الفنانة، إلى جانب الرسوم والأشغال النحتية والڤيديو معاً، محيطاً متأصلاً في تصوّرات متعددة المستويات مليئة بالشفرات، تنطق بحال الوقوع في الفخ، وازدواجية الأبعاد، واللغة الموحية، وصبا العشق والاشتياق للرغبة، وتكدّم التعافي، وقد خُطّت كلها على أرض (جسد) محروم(ة) تتشدّق برغد العيش، بينما تتأرجح داخل الزمن وخارجه.