Back to All Events

Film Screening ■ عرض فيلم

thumb_large.jpg
فيلم يوهان غريمونبريز"دايل هيستوري "

دخول مجاني

"Dial H-I-S-T-O-R-Y" a film by Johan Grimonprez 

Free entrance

Dial H-I-S-T-O-R-Y, the acclaimed hijacking documentary that eerily foreshadowed 9-11. We meet the romantic skyjackers who fought their revolutions and won airtime on the passenger planes of the 1960’s.

By the 1990s, such characters apparently are no more, replaced on our TV screens by stories of state-sponsored suitcase bombs.

Director Johan Grimonprez investigates the politics behind this change, at the same time unwrapping our own complicity in the urge for ultimate disaster. Playing on Don DeLillo’s riff in the novel MAO II: ‘what terrorists gain, novelists lose’ and ‘home is a failed idea’, he blends archive hijackings with surreal and banal themes including fast food, pet statistics, disco and his quirky home movies. David Shea wrote the superb soundtrack to this roller coaster through history, best described in the words of one hijacked Pepsi executive as: “running the gamut of many emotions: from surprise to shock, to fear, to joy, to laughter and then again, fear.”

Johan Grimonprez (born 1962) is a Belgian multimedia artist, filmmaker, and curator. He is most known for his films Dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009) and Shadow World: Inside the Global Arms Trade (2011), based on the book by Andrew Feinstein.

Grimonprez’s curatorial projects have been exhibited at museums worldwide, including the Hammer Museum, and MoMA. His works are in the collections of Centre Georges Pompidou, Paris; the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa; and Tate Modern, London.
.
Language: English

"دايل هيستوري" وثائقي اختطاف الطائرات المشهور الذي تنبأ بأحداث ٩/١١. حيث نلتقي بخاطفي الطائرات الرومانسيين الذين حاربوا في ثورتهم واكتسبوا مساحة بث مباشر من على متن طائرات الركاب في الستينيات.

بحلول التسعينيات من القرن الماضي. غابت هذه الشخصيات عن شاشة التلفزيون، وتم استبدالها بقصص قنابل حقيبة السفر التي ترعاها الدولة.

يحقق المخرج يوهان غريمومبريز في السياسة من وراء هذا التغيير، وفي الوقت نفسه يفكك تواطؤنا في الرغبة بكارثة نهائية. فيلعب على نغمة دون ديليلو في رواية ماو٢، " ما يكسبه الإرهابيون، يخسره الروائيون" و "الوطن هو فكرة فاشلة". يخلط المخرج أرشيف عمليات الاختطاف مع ثيمات سوريالية ومبتذلة مثل الأكل السريع، احصائيات الحيوانات، الديسكو وفيديوهاته المنزلية الغريبة. كتب ديفيد شيا الموسيقى التصويرية الرائعة لهذه الرحلة المتقلبة عبر التاريخ، والتي وصفها أحد المسؤولين التنفيذين المخطوفين من شركة بيبسي على النحو التالي: "إنها تحرك سلسلة مشاعر: من المفاجأة إلى الصدمة، إلى الخوف، إلى الفرح، إلى الضحك، ثم مرة أخرى، الخوف".

يوهان غريمونبريز، مولود في بلجيكا سنة ١٩٦٢، هو فنان متعدد الوسائط، مخرج، ومنسق فني. من أشهر أفلامه "اللقطة المزدوجة" ٢٠٠٩، و"عالم الظل: داخل تجارة الأسلحة العالمية" ٢٠١١، والذي يستند إلى كتاب أندرو فاينشتاين.

عرضت أعمال غريموبريز في متاحف عالمية، منها متحف "هامر" في لوس أنجلس ومتحف "الموما". أعماله موجودة في مجموعات مركز جورج بومبيدو في باريس، متحف القرن الحادي والعشرين للفن المعاصر، كانازاوا، وتيت مودرن في لندن.

اللغة: الإنجليزية


Earlier Event: 1 August
workshop ■ ورشة عمل